espa
aithousaio-systhma.jpg

Αιθουσαίο Σύστημα: Το Εσωτερικό Σύστημα GPS του Παιδιού για Κινητικό Σχεδιασμό και Προσοχή

2 Ιουνίου 20200

Όποτε χρειάζεται να ταξιδέψει κάποιος σ’ ένα καινούργιο μέρος, βγάζει το κινητό, ανοίγει το GPS και πληκτρολογεί την διεύθυνση. Σχεδόν αμέσως, η φωνή του οδηγού απαντά από την άλλη πλευρά και είναι έτοιμη να βοηθήσει στην κατεύθυνση του επιθυμητού προορισμού. Κανένας δεν ξέρει τι θα γινόταν αν δεν υπήρχε το GPS. Έχει βοηθήσει πολλές φορές τον κόσμο από το να μην χάνει χρόνο για την αναζήτηση και από το να οδηγεί προς αβέβαιους προορισμούς.

Τώρα, φανταστείτε το σώμα ως το μέσο που οι πληροφορίες αποθηκεύονται και βρίσκονται. Και, μέσα στο εσωτερικό αυτί βρίσκεται το εσωτερικό σύστημα GPS του σώματος, το Aιθουσαίο Σύστημα. Το Αιθουσαίο Σύστημα είναι ο εσωτερικός οδηγός που λέει στο σώμα που είναι ο καθένας και που χρειάζεται να πάει, το οποίο δείχνει γιατί λειτουργούν μαζί το οπτικό και το ιδιοδεκτικό σύστημα του σώματος. Κατευθύνει το σώμα βήμα-βήμα μέσω της διαδικασίας απόκρισης στη βαρυτική έλξη, και όπως ένα κανονικό σύστημα GPS, στέλνει μηνύματα στον εγκέφαλο και σε άλλα μέρη του σώματος σχετικά με τον τρόπο απόκρισης σε αισθητηριακές πληροφορίες που ο καθένας εκτίθεται καθημερινά.

Γιατί είναι σημαντικό το Αιθουσαίο GPS;

Το Αιθουσαίο Σύστημα καθοδήγησης του παιδιού είναι πολύ σημαντικό για τη μάθηση. Εάν αυτό είναι υπανάπτυκτο, μπορεί να παρατηρηθεί στο παιδί δυσκολία ανάγνωσης, γραφής, προσοχής και συγκέντρωσης και συγκράτησης πληροφοριών μέσα στην τάξη.

Το Αιθουσαίο Σύστημα είναι ο οδηγός που στέλνει μήνυμα στον εγκέφαλο (το αυτοκίνητο), που στέλνει σήματα σε όλους τους διαφορετικούς δρόμους στο σώμα (κινητικός σχεδιασμός, ιδιοδεξία, όραση, ακοή, συντονισμός χέρι-μάτι, μύες, αρθρώσεις) και λέει τι να κάνει.

Για παράδειγμα, ο εγκέφαλος του παιδιού στέλνει σημάδια να δέσει τα παπούτσια του. Το παιδί πρέπει να έχει συντονισμό ισορροπίας, μυϊκό τόνο, καλές κινητικές ικανότητες και συντονισμό χέρι-μάτι για την ολοκλήρωση αυτής της απλής δουλειάς. Αυτό είναι το ίδιο για τις περισσότερες εργασίες που πραγματοποιούνται στο σχολείο, ειδικά όταν πρόκειται για την προσοχή και τη συγκέντρωση.

Αν το Αιθουσαίο Σύστημα του παιδιού δεν έχει αναπτυχθεί σωστά, θα παρατηρηθεί πως το παιδί κινείται νευρικά στην καρέκλα, δεν μπορεί να καθίσει ακίνητο, δεν ακούει τη δασκάλα και το βρίσκει δύσκολο να αντιγράψει σημειώσεις από τον πίνακα. Είναι σαν να μην έχει χρησιμοποιήσει το παιδί ποτέ πριν σύστημα GPS ή να μην έχει στο κινητό ή στο αυτοκίνητο.

Αν δεν έχει GPS, το παιδί πρέπει να βασιστεί στις δικές του πληροφορίες για να φτάσει στον προορισμό του, το οποίο σημαίνει ότι αν δεν δουλεύει το εσωτερικό του σύστημα καθοδήγησης, πρέπει να δουλέψει ακόμη πιο σκληρά από τους άλλους μαθητές για να ελέγξει τις κινήσεις του και το σώμα του για να συγκεντρωθεί, να συγκρατήσει πληροφορίες, να λύσει προβλήματα, να μείνει οργανωμένο, να κάνει ωραία γράμματα και να διαβάζει σωστά τις λέξεις.

Αυτό που είναι αυτονόητο για τα περισσότερα παιδιά στην τάξη δεν είναι για εκείνα που έχουν υπανάπτυκτο Αιθουσαίο Σύστημα.

Σημάδια ενός υπανάπτυκτου Αιθουσαίου Συστήματος 

Αν το Αιθουσαίο Σύστημα του παιδιού δεν λειτουργεί σωστά, αυτά είναι μερικά από τα σημάδια που μπορεί να παρατηρηθούν:

  • Ζάλη ή ναυτία
  • Αίσθηση περιστροφής ή ίλιγγος
  • Να νιώθει μεγάλο βάρος ή τράβηγμα προς μια κατεύθυνση
  • Δεν έχει καλή ισορροπία και συντονισμό
  • Σκουντουφλάει στα έπιπλα, δεν μπορεί να περπατήσει ευθεία, δυσκολεύεται με τα αθλήματα
  • Είναι αδέξιο

Επειδή το Αιθουσαίο Σύστημα του παιδιού, το οπτικό σύστημα και το ιδιοδεκτικό σύστημα συνδέονται μεταξύ τους, αυτά είναι κάποια άλλα σημάδια που μπορεί να παρατηρηθούν και να αποτρέψουν το παιδί από το να μάθει:

Οπτικό Σύστημα

  • Διπλή όραση
  • Δυσκολία συγκέντρωσης ή στο να εντοπίζει πράγματα με τα μάτια
  • Οι λέξεις φαίνεται να χοροπηδάνε ή να αιωρούνται
  • Δεν του αρέσει η κίνηση, το πλήθος ή τα καταστήματα
  • Έχει δυσκολίες με το έντονο φως, τις οθόνες υπολογιστών και τις ψηφιακές τηλεοράσεις
  • Φτωχή σε βάθος αντιληπτική ικανότητα

Ιδιοδεκτικό Σύστημα (μύες, αρθρωτές, δέρμα)

  • Μυϊκός ή αρθρωτικός πόνος
  • Έχει δυσκολία με το πέταγμα της μπάλας
  • Δεν μπορεί να διαβάσει και να ανιχνεύσει το χέρι του ενώ γράφει
  • Ευαίσθητο στο περπάτημα ή στα παπούτσια
  • Δυσκολία με το να αντιγράψει σημειώσεις από τον πίνακα
  • Φαίνεται να είναι ένας ομιλητής που μιλάει πολύ κοντά στον ακροατή και δεν σέβεται τον προσωπικό χώρο

Αιθουσαίο Σύστημα: Διαφορετικό από τις άλλες αισθήσεις

Το Αιθουσαίο Σύστημα αποτελείται από υποδοχείς που βρίσκονται στο εσωτερικό αυτί, ο εξοπλισμός του εσωτερικού αυτιού, όπως επίσης το οπτικό σύστημα, το ακουστικό και το ιδιοδεκτικό που είναι όλα μαζί. Όπως ακριβώς το GPS του αυτοκινήτου ανιχνεύει τη θέση που βρίσκεται κάποιος και τα σήματα από τους δορυφόρους, το αιθουσαίο σύστημα ανιχνεύει τη βαρύτητα, την κίνηση και άλλες αισθήσεις για να βοηθήσει το σώμα με την ισορροπία.

Αντίθετα με τις άλλες αισθήσεις, το Αιθουσαίο Σύστημα βομβαρδίζει συνεχώς τον εγκέφαλο με μηνύματα. Αυτά τα μηνύματα συμπεριλαμβάνουν πράγματα όπως, πόσο γρήγορα επιταχύνει το σώμα, εάν περιστρέφεται το κεφάλι, πόση πίεση υπάρχει στο πέλμα του ποδιού και παρέχει οπτικά σήματα σ’ ένα επερχόμενο αντικείμενο (για παράδειγμα, πόσο κοντά είναι το παιδί στον πίνακα). Αυτά τα μηνύματα δεν μπορούν να σβηστούν. Ακόμη κι όταν είναι κάποιος ακίνητος, αυτά τα μηνύματα σηματοδοτούν την αδιάκοπη έλξη της βαρύτητας.

Το αιθουσαίο σύστημα είναι διαφορετικό από τις άλλες αισθήσεις επειδή δεν υπάρχουν φανερές, εύκολα αναγνωρίσιμες αισθήσεις από τα αιθουσαία όργανα. Όπως έχει αναφέρει και η Sally Goddard Blythe σ’ ένα από τα βιβλία της:

«Ο άνθρωπος ή το παιδί δεν αντιλαμβάνεται την ισορροπία όταν αυτήν λειτουργεί σωστά. Παρατηρείται μόνο όταν ο άνθρωπος λαμβάνει αισθητηριακά ερεθίσματα από άλλα αισθητηριακά συστήματα ότι κάτι δεν πάει καλά ή ότι κάτι δεν λειτουργεί σωστά στο σώμα. Όταν κάποιος είναι υπέρ-διεγερμένος, τα μάτια δεν μπορούν να εστιάσουν, μπορεί να ζαλίζεται και δεν μπορεί να σταθεί όρθιος. Το αιθουσαίο σύστημα είναι μοναδικό στο ότι δεν έχει δική του συγκεκριμένη αίσθηση.»

Πώς επιτυγχάνεται η ισορροπία;

Μέσω των αισθητηριακών ερεθισμάτων (υφή, φως, ήχος, αφή), της ενσωμάτωσης και των κινητικών δραστηριοτήτων, η πολύπλοκη διαχείριση της ισορροπίας επιτυγχάνεται. Η διατήρηση της ισορροπίας εξαρτάται από τις αισθητηριακές πληροφορίες που αποκτά κάποιος από το οπτικό σύστημα, τους μύες και τις αρθρώσεις που είναι μέρος του ιδιοδεκτικού συστήματος με την αφή και τα αιθουσαία όργανα. Αυτές οι πηγές στέλνουν πληροφορίες στον εγκέφαλο με τη μορφή νευρικού ερεθίσματος.

Αφού σταλθούν οι πληροφορίες, η ενσωμάτωση ξεκινά. Οι εισερχόμενες πληροφορίες στέλνονται στο στέλεχος του εγκεφάλου. Εκεί, οργανώνονται και ενσωματώνονται με τις πληροφορίες που συνεισφέρονται από τον εγκεφαλικό φλοιό (το κέντρο της σκέψης και της μνήμης του εγκεφάλου) και την παρεγκεφαλίδα (ο συντονισμός του εγκεφάλου). Για παράδειγμα, την ισορροπία την μαθαίνει κάποιος όταν αναγκάζεται να χρησιμοποιήσει ελαφρώς διαφορετικές κινήσεις για να περπατήσει πάνω σ’ ένα παγωμένο πεζοδρόμιο σ’ αντίθεση όταν περπατά πάνω σ’ ένα στεγνό πεζοδρόμιο.

Το Αιθουσαίο Σύστημα είναι σημαντικό όταν ένα παιδί μαθαίνει τον συντονισμό χέρι-μάτι για ανάγνωση, γραφή, το πως να πιάνει το μολύβι και για την ορθογραφία. Επιτυγχάνεται ο έλεγχος των κινήσεων του ματιού και σταθεροποιείται το βλέμμα, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων όπως η παρακολούθηση ενός αγώνα μπάσκετ ή τρεξίματος.

Η ισορροπία και ο προσανατολισμός επιτυγχάνονται και διατηρούνται μέσω ενός πολύπλοκου σετ των συστημάτων αισθητικοκινητικού ελέγχου. Το αιθουσαίο σύστημα είναι το αισθητηριακό σύστημα που παρέχει την κυρίαρχη είσοδο στους μυς σχετικά με την κίνηση. Το αιθουσαίο GPS είναι υπεύθυνο για την ανάπτυξη της ισορροπίας, του συντονισμού, του ελέγχου του ματιού, της βοήθειας με την προσοχή και της ασφαλούς κίνησης στο περιβάλλον του παιδιού.

Πως ενεργοποιείται το Αιθουσαίο Σύστημα;

Καθώς παρακολουθείται η ανάπτυξη του παιδιού, και παρατηρηθεί πως το παιδί έχει διαταραχές με το αισθητηριακό, το ακουστικό, το αιθουσαίο ή το οπτικό σύστημα, τα οποία το αποτρέπουν από την πλήρη ανάπτυξη, δεν μπορούν να το βοηθήσουν να βελτιώσει τη μαθησιακή συμπεριφορά, την προσοχή και την συγκέντρωση και το αν κινούνται νευρικά μέσα στη σχολική αίθουσα.

Μπορεί επίσης να παρατηρηθεί καθυστέρηση στη μάθηση του παιδιού ή παράπλευρες απώλειες που μπορεί να προκαλέσουν περπάτημα στις μύτες των ποδιών, να κάθεται σε θέση W, να βρέχει το κρεβάτι του, φτωχή ισορροπία και συντονισμό, υπανάπτυκτο το αιθουσαίο και το ιδιοδεκτικό σύστημα και δυσκολία με τον κινητικό προγραμματισμό. Αν το παιδί δυσκολεύεται με κάποια από αυτά τα θέματα, μπορεί να είναι μια ένδειξη ότι το νευρικό σύστημα είναι υπανάπτυκτο.

Μαθησιακές Δυσκολίες

Στα Λογομαγικά ασχολούμαστε με παιδιά που αντιμετωπίζουν Μαθησιακές Δυσκολίες. Καλέστε μας στο 2410 533 049 για να κλείσετε το ραντεβού σας με τη γραμματεία.

 

 

 


Άφησε ένα σχόλιο

Το email σας δεν θα δημοσιευτεί. Yποχρεωτικά πεδία επισημαίνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.


Μετάβαση στο περιεχόμενο