Μαθησιακές Δυσκολίες

Οι «Γενικές Μαθησιακές Δυσκολίες» αναφέρονται στις δυσκολίες που εμφανίζει ένα παιδί στην πρόσκτηση και χρήση σχολικών δεξιοτήτων που σχετίζονται άμεσα και έμμεσα με την αποκωδικοποίηση και κατανόηση του προφορικού και γραπτού λόγου και περιγράφει γενικά τις δυσκολίες του παιδιού στη σχολική μαθησιακή διαδικασία.

Μαθησιακά Κενά & Μαθησιακές Δυσκολίες

Στα παιδιά με μαθησιακά κενά-μαθησιακό έλλειμμα, οι δυσκολίες οφείλονται σε ελλιπή σχολική φοίτηση, σε χαμηλές προσδοκίες των γονέων, σε διαταραγμένες οικογενειακές σχέσεις, κ.ά. Οφείλονται, δηλαδή, σε παραλείψεις και εσφαλμένες παρεμβάσεις τόσο στο σχολικό όσο και στο οικογενειακό περιβάλλον του παιδιού κι όχι στην ιδιοσυστασία του. Θα πρέπει λοιπόν να τονιστεί ότι το παιδί με μαθησιακό έλλειμμα δεν παρουσιάζει αναπτυξιακές ανεπάρκειες.


Για την αντιμετώπιση τέτοιων δυσκολιών συστήνεται η παροχή ενισχυτικής διδασκαλίας στο σχολείο.

Καλό θα είναι ακόμη να δίνεται στο παιδί περισσότερος διδακτικός χρόνος, περισσότερες ευκαιρίες για συμμετοχή και εμπέδωση του μαθησιακού υλικού, καλύτερη οργάνωση και διαχείριση του χρόνου, οργάνωση του τρόπου μελέτης, κτλ. Για μια ομαλή σχολική πορεία απαραίτητη είναι επίσης η ψυχολογική υποστήριξη του παιδιού και η υπομονή.



Κατηγορίες Μαθησιακών Δυσκολιών

Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες διακρίνονται σε δύο κατηγορίες:

      • στα παιδιά με ήπιες μαθησιακές δυσκολίες
      • στα παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες

Τα παιδιά αυτών των κατηγοριών παρουσιάζουν αναπτυξιακές ιδιαιτερότητες και οι δυσκολίες τους οφείλονται σε αναπτυξιακούς παράγοντες. Οι μαθησιακές δυσκολίες, λοιπόν, οφείλονται στην ελλειμματική ανάπτυξη κάποιων γνωστικών λειτουργιών που σχετίζονται με τη διαδικασία της μάθησης.

Σε αντίθεση με τα παιδιά με μαθησιακό έλλειμμα, τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες απαιτούν εξειδικευμένη διδακτική παρέμβαση. Δεν αρκεί η συνήθης ενισχυτική διδακτική βοήθεια, η οποία στην περίπτωση των μαθησιακών δυσκολιών καθίσταται μάταιη και κουραστική για το παιδί. Για την αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών λοιπόν, χρειάζεται εξατομικευμένη και συστηματική παρέμβαση, ειδικά σχεδιασμένη και προσαρμοσμένη στις ανάγκες του κάθε παιδιού.





Γενικεύσεις Όρου και Διαφορές με Αυτισμό

Οι Γενικές Μαθησιακές Δυσκολίες είναι ευρύτερος του όρου «Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες» και χρησιμοποιείται πολλές φορές καταχρηστικά. Αντίθετα οι «Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες» ως συγκεκριμένος όρος αναφέρεται σε μια κατηγορία διαταραχών (που πιθανότατα να έχουν νευροβιολογική αιτιολογική βάση), οι οποίες προκαλούν «δυσκολία πρόσκτησης ενός ή περισσοτέρων μαθησιακών τομέων που σχετίζονται με την επεξεργασία του λόγου στη γλώσσα και τα μαθηματικά (π.χ στην ανάγνωση, την κατανόηση του γραπτού λόγου, τη δυσκολία στην αριθμητική κ.λπ.).

Επίσης συχνά μέσω μιας αυθαίρετης γενίκευσης οι ειδικές μαθησιακές δυσκολίες ταυτίζονται με τον όρο «Δυσλεξία».

Η Δυσλεξία όμως αναφέρεται σε μια μόνο συγκεκριμένη κατηγορία ειδικών μαθησιακών δυσκολιών, αυτήν της δυσκολίας στην εκμάθηση της αναγνωστικής διαδικασίας και της ορθογραφημένης γραφής. Άλλες κατηγορίες ειδικών μαθησιακών δυσκολιών είναι η δυσγραφία, η δυσορθογραφία και η δυσαριθμησία. Το κριτήριο διαφοροποίησης των δύο μεγάλων κατηγοριών είναι κατά την άποψη μας αφενός η έκταση του προβλήματος κατά την μαθησιακή διαδικασία και αφετέρου η τυπολογία της αιτιολογίας.

Skip to content