Στα παιδιά με μαθησιακά κενά-μαθησιακό έλλειμμα, οι δυσκολίες οφείλονται σε ελλιπή σχολική φοίτηση, σε χαμηλές προσδοκίες των γονέων, σε διαταραγμένες οικογενειακές σχέσεις, κ.ά. Οφείλονται, δηλαδή, σε παραλείψεις και εσφαλμένες παρεμβάσεις τόσο στο σχολικό όσο και στο οικογενειακό περιβάλλον του παιδιού κι όχι στην ιδιοσυστασία του. Θα πρέπει λοιπόν να τονιστεί ότι το παιδί με μαθησιακό έλλειμμα δεν παρουσιάζει αναπτυξιακές ανεπάρκειες.
Καλό θα είναι ακόμη να δίνεται στο παιδί περισσότερος διδακτικός χρόνος, περισσότερες ευκαιρίες για συμμετοχή και εμπέδωση του μαθησιακού υλικού, καλύτερη οργάνωση και διαχείριση του χρόνου, οργάνωση του τρόπου μελέτης, κτλ. Για μια ομαλή σχολική πορεία απαραίτητη είναι επίσης η ψυχολογική υποστήριξη του παιδιού και η υπομονή.
Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες διακρίνονται σε δύο κατηγορίες:
Τα παιδιά αυτών των κατηγοριών παρουσιάζουν αναπτυξιακές ιδιαιτερότητες και οι δυσκολίες τους οφείλονται σε αναπτυξιακούς παράγοντες. Οι μαθησιακές δυσκολίες, λοιπόν, οφείλονται στην ελλειμματική ανάπτυξη κάποιων γνωστικών λειτουργιών που σχετίζονται με τη διαδικασία της μάθησης.
Σε αντίθεση με τα παιδιά με μαθησιακό έλλειμμα, τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες απαιτούν εξειδικευμένη διδακτική παρέμβαση. Δεν αρκεί η συνήθης ενισχυτική διδακτική βοήθεια, η οποία στην περίπτωση των μαθησιακών δυσκολιών καθίσταται μάταιη και κουραστική για το παιδί. Για την αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών λοιπόν, χρειάζεται εξατομικευμένη και συστηματική παρέμβαση, ειδικά σχεδιασμένη και προσαρμοσμένη στις ανάγκες του κάθε παιδιού.
Οι Γενικές Μαθησιακές Δυσκολίες είναι ευρύτερος του όρου «Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες» και χρησιμοποιείται πολλές φορές καταχρηστικά. Αντίθετα οι «Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες» ως συγκεκριμένος όρος αναφέρεται σε μια κατηγορία διαταραχών (που πιθανότατα να έχουν νευροβιολογική αιτιολογική βάση), οι οποίες προκαλούν «δυσκολία πρόσκτησης ενός ή περισσοτέρων μαθησιακών τομέων που σχετίζονται με την επεξεργασία του λόγου στη γλώσσα και τα μαθηματικά (π.χ στην ανάγνωση, την κατανόηση του γραπτού λόγου, τη δυσκολία στην αριθμητική κ.λπ.).
Η Δυσλεξία όμως αναφέρεται σε μια μόνο συγκεκριμένη κατηγορία ειδικών μαθησιακών δυσκολιών, αυτήν της δυσκολίας στην εκμάθηση της αναγνωστικής διαδικασίας και της ορθογραφημένης γραφής. Άλλες κατηγορίες ειδικών μαθησιακών δυσκολιών είναι η δυσγραφία, η δυσορθογραφία και η δυσαριθμησία. Το κριτήριο διαφοροποίησης των δύο μεγάλων κατηγοριών είναι κατά την άποψη μας αφενός η έκταση του προβλήματος κατά την μαθησιακή διαδικασία και αφετέρου η τυπολογία της αιτιολογίας.