mousikotherapeia-logotherapeia-larisa.jpg

Μουσικοθεραπεία: Γιατί η Ακουστική Επεξεργασία Αναπτύσσεται Μέσω της Κίνησης και της Μουσικής

22 Φεβρουαρίου 20200

Αυτό το άρθρο περιέχει  πληροφορίες σχετικά με τα οφέλη της μουσικοθεραπείας και της κίνησης στα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες.

Τα παιδιά δεν είναι όλα ίδια, τέλεια ή τυποποιημένα. Παρουσιάζουν ποικιλομορφία, αυθορμητισμό, ενέργεια και εκπληκτική προσωπικότητα. Μερικά εμφανίζουν φυσικές δυσκολίες, μαθησιακές δυσκολίες και/ή συμπεριφορικά θέματα. Σε  πολλές από αυτές τις ιδιαιτερότητες μπορεί να είναι δύσκολο να βρεθεί η σωστή παρέμβαση που θα βοηθήσει τα παιδιά στην αίθουσα διδασκαλίας ώστε να μπορούν να φτάσουν το δυναμικό τους.

Όλοι προσπαθούμε να βρούμε τη σωστή παρέμβαση για τα παιδιά μας και προσπαθούμε να δούμε τι είναι αυτό που θα τους βοηθήσει να πηγαίνουν καλά και να βελτιώνονται στο σχολείο. Κάποια από αυτά δουλεύουν και κάποια όχι. Δεν υπάρχει ένα μαγικό πρόγραμμα που να ταιριάζει σε όλα τα παιδιά. Στην πραγματικότητα κάποια προγράμματα που ήταν αποτελεσματικά σε πολλούς μαθητές σε άλλους δεν ήταν. Εξαρτάται από το παιδί και από τις ανάγκες του. Πρέπει να βρεθεί που υπάρχουν κενά και ποιες είναι οι δυσκολίες  πριν γίνει οποιαδήποτε παρέμβαση. Το πιο σημαντικό καθώς αναζητείται κάποιο πρόγραμμα ή κάποια  μέθοδος για να βοηθηθεί το παιδί ή ο μαθητής και αν έρθετε αντιμέτωποι με την κλισέ φράση “αυτό  θα  φτιάξει όλες τις δυσκολίες του παιδιού σας” είναι πιθανό να είναι πολύ καλό για να είναι αληθινό.

Κάθε πρόγραμμα ή μέθοδος πού χρησιμοποιείται είναι μόνο ένα κομμάτι από ένα παζλ. Τυπικά χρειάζεται διάφορους τύπους προγραμμάτων για να βοηθηθεί κάθε κομμάτι της ακαδημαϊκής ανάπτυξης του παιδιού.  Μερικά παιδιά, πρέπει να βοηθηθούν στα κατώτερα υποφλοιώδη επίπεδα τους επειδή έχουν καθυστερημένη ανάπτυξη, δυσκολίες στον λόγο και την ομιλία, δυσκολίες στο αιθουσαίο σύστημα, στη σωστή κίνηση και στην ιδιοδεκτικότητα ενώ άλλα χρειάζονται βοήθεια μόνο με τα ανώτερα υποφλοιώδη επίπεδα που χρησιμοποιούνται για την ανάγνωση, τη γραφή, τα μαθηματικά και τη κατανόηση.

Δουλεύει η Θεραπεία της Κίνησης;

Μία σταθερή παρέμβαση  που φαίνεται να είναι ένα “θαυματουργό πρόγραμμα” για πολλά παιδιά είναι η  κίνηση. Η κίνηση που βασίζεται σε δραστηριότητες, βοηθά τον εγκέφαλο του παιδιού να γίνεται ένας “ολοκληρωμένος  εγκέφαλος”. Δουλεύει η αριστερή και η δεξιά πλευρά του εγκεφάλου για να χτίσει εκείνες τις νευρολογικές συνδέσεις οι οποίες είναι περιοχές που βελτιώνουν την εκφραστική γλώσσα, την απομνημόνευση, την κατανόηση, το συναισθηματικό υπόβαθρο,  τις αντιδράσεις στα ερεθίσματα, τη λογική και την κριτική σκέψη και πολλά άλλα. Ωστόσο, ενώ  η  κίνηση μπορεί να  είναι ένα σημαντικό κομμάτι στο παζλ του παιδιού, δεν είναι η μόνη απάντηση.

Η κίνηση μπορεί να κάνει θαύματα για το αιθουσαίο σύστημα του παιδιού, το οπτικό και το σύστημα ιδιοδεκτικότητας μαζί με τον συντονισμό χέρι – μάτι, στη σωστή κίνηση και τα διατηρημένα πρωτόγονα αντανακλαστικά αλλά ακόμα δεν κάνει μία ολοκληρωμένη δουλειά που να βοηθάει το παιδί με την ακουστική διαδικασία (πώς το παιδί συγκρατεί τα γράμματα και τους ήχους, θυμάται πώς να  ακολουθεί οδηγίες, μπορεί να είναι καλές οι λεπτομέρειες που χρειάζονται για ένα τεστ ή για εργασίες στο σπίτι).

Η Είσοδος στη Μουσικοθεραπεία

Επειδή  η κινητική θεραπεία δεν διορθώνει όλες τις ακαδημαϊκές δυσκολίες του παιδιού ή του μαθητή, μπορεί να ενσωματωθεί η θεραπεία που βασίζεται στη μουσική για να αυξήσει το ακουστικό του παιδιού για περισσότερη μάθηση, ειδικά όταν προστίθεται σε συνδυασμό με την κίνηση.

Για παράδειγμα, η δασκάλα λέει στα παιδιά ότι θα κάνουν μία παράσταση και πώς μπορούν να φέρουν κάτι για να το μοιραστούν με τη τάξη. Έπειτα,  συνεχίζει λέγοντας το τι μπορούν να φέρουν και τι όχι. Το παιδί πρέπει πρώτα να χρησιμοποιήσει το ακουστικό του για να καταλάβει τι είναι αυτή η παρουσίαση και πώς δουλεύει και μετά πρέπει να χρησιμοποιήσει πάλι το ακουστικό του για να θυμηθεί πως η δασκάλα είπε ότι η παρουσίαση ήταν αυτήν την Παρασκευή και πρέπει να θυμηθεί τι μπορεί να φέρει και τι όχι. Έτσι πρέπει να χρησιμοποιήσει το ακουστικό του σύστημα για να αποθηκεύσει τις πληροφορίες και να τις ανακαλέσει ή  να τις  μεταφέρει στους γονείς του όταν γυρίσει σπίτι.

Είναι εκπληκτικό το πόσα πολλά παιδιά δυσκολεύονται με αυτά σε καθημερινή βάση και συχνά δεν μπορούν να θυμηθούν τι χρειάζεται να κάνουμε τις εργασίες τους ή  δεν μπορώ να  ανακαλέσουν γεγονότα και λεπτομέρειες όταν προετοιμάζονται για μία εξέταση. Είναι συνήθως εκείνοι οι μαθητές που ρωτάνε τι δασκάλα “Τι να κάνω τώρα πάλι;” ή “τι ήταν αυτή η εργασία;”.

Πολλοί γονείς συχνά λένε ότι θα εξασκηθούν στην ορθογραφία των λέξεων τη νύχτα πριν κοιμηθούν και το πρωί το παιδί τους είναι σαν να μην έχει ξαναδεί αυτές τις λέξεις και τα γράμματα ποτέ στη ζωή του. Απλά δεν μπορούμε απομνημονεύσουν.  Αυτός είναι ο λόγος και η αιτία πίσω από την χρήση των θεραπευτικών προγραμμάτων που βασίζονται στη μουσική και βοηθούν τα παιδιά στο να αποθηκεύουν, να  συγκρατούν, να ανακαλούν και να θυμούνται γεγονότα και λεπτομέρειες.

Επιπλέον η θεραπεία που βασίζεται στη μουσική μπορεί να βοηθήσει μερικούς μαθητές με διαταραχές στο λόγο και στην ομιλία. Μερικά παιδιά που δεν μιλάνε ακόμα μπορεί να κάνουν απίστευτη πρόοδο και να ξεκινήσουν τους πρώτους ήχους (βάβισμα), να λένε λεξούλες και τελικά να φτάσουν να κάνουν ολοκληρωμένες προτάσεις κατά την διάρκεια των κινητικών και μουσικών φάσεων της θεραπείας.

Ωστόσο, δεν δουλεύει οποιοδήποτε είδος μουσικής. Υπάρχουν πολλά οφέλη στη μάθηση από όλους τους τύπους κλασσικής μουσικής αλλά η ακουστικά φιλτραρισμένη μουσική είναι ζωτικής σημασίας για να λειτουργήσει το ακουστικό του παιδιού σωστά για την ανάγνωση, τη γραφή και τα μαθηματικά. Κάποια προγράμματα χρησιμοποιούν θεραπευτικές τεχνικές που σχετίζονται με τον ρυθμό οι οποίες βοηθούν χιλιάδες παιδιά που αγωνίζονται με τις μαθησιακές προκλήσεις και βελτιώνουν την ακαδημαϊκή τους πρόοδο. Σε εκτενείς έρευνες και μελέτες περιπτώσεων ο αντίκτυπος μιας τέτοιας θεραπείας έχει δείξει βελτίωση στην προσοχή, στις διαταραχές ακουστικής επεξεργασίας, στη ΔΕΠ-Υ, στη Δυσλεξία, στον Αυτισμό, στις κοινωνικές και συμπεριφορικές προκλήσεις και πολλά άλλα θέματα.

Η μουσικοθεραπεία συνδυασμένη με κινησιοθεραπεία βελτιώνει τα υποφλοιωδη επίπεδα (κατώτερα επίπεδα) του εγκεφάλου, που είναι χρήσιμα για τις κινητικές ικανότητες, την προσοχή και τη συμπεριφορά καθώς και άλλα αναπτυξιακά συστήματα. Επιπλέον, η θεραπεία με ήχους μαζί με παραδοσιακή θεραπεία κίνησης βοηθά τα παιδιά με αισθητηριακές δυσκολίες να δεχτούν την “αισθητηριακή δίαιτα” που χρειάζονται για να ρυθμίσουν το σώμα τους για μάθηση μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας. Με τη χρήση κίνησης και μουσικής για να ενεργοποιηθούν και να εμπλακούν τα κατώτερα επίπεδα του εγκεφάλου, η διέγερση είναι κρίσιμη για τους μαθητές με δυσκολίες καθώς προετοιμάζει τα ανώτερα επίπεδα του εγκεφάλου για τη διαδικασία της μάθησης.

Γιατί η Μουσική Βελτιώνει την Ακαδημαϊκή Μάθηση;

“Η μουσική είναι το πιο ισχυρό εργαλείο από οποιοδήποτε άλλο για την εκπαίδευση”

Πλάτων

Υπάρχουν τεράστια οφέλη όταν χρησιμοποιούμε τη μουσική στη ζωή μας. Η μουσική μπορεί να γίνει ένα υπέροχο εργαλείο για να καλμάρει τις αισθήσεις και να δώσει ανακούφιση σε ένα στρεσογόνο κόσμο. Ενώ η μουσική είναι συχνά συνδεδεμένη με την ηρεμία του σώματος είναι σύνδεσμος για τη βελτίωση της νοημοσύνης και της ακαδημαϊκής μάθησης. Η δυναμική σύνδεση μεταξύ μουσικής και μάθησης αναγνωρίζεται από το “όταν η μουσική διδάσκεται ολοκληρωμένα και διαδοχικά στο σχολείο αυξάνεται η επίδοση στα μαθηματικά, στην ανάγνωση, στην ιστορία και τα μαθηματικά (Sharlene Habermeger).

Επίσης όταν ένα παιδί μαθαίνει να διαβάζει χρησιμοποιεί πρώτα τα αυτιά του για να αποκρυπτογραφήσει πώς να οριοθετήσει τη λέξη. Ο ακουστικός φλοιός πρέπει να πυροδοτεί την ανάγνωση των λέξεων. Για παράδειγμα μία λέξη στα κινέζικα το παιδί θα πρέπει να την πει αλλά δεν γνωρίζει τη σωστή προφορά της αν κάποιος δεν του την πει. όταν ένα παιδί μαθαίνει να διαβάζει πρώτα είναι τα αυτιά και μετά τα μάτια.

Η μουσική ενισχύει τον ακουστικό φλοιό, το μέρος του κροταφικού λοβού που επεξεργάζεται τις ακουστικές πληροφορίες. Λογικά, η μουσική ενισχύει αυτό το σημαντικό μέρος του εγκεφάλου, θα πρέπει να ενισχύσει την ανάπτυξη της ανάγνωσης. υπάρχει μία σχέση ανάμεσα στις υψηλές βαθμολογίες των τεστ ανάγνωσης και στη διδασκαλία της μουσικής. Οι επιστήμονες επίσης δείχνουν πως η μουσική παρέχει μία ευρύτερη αξία στην ανάπτυξη του εγκεφάλου. μπορεί να αυξήσει η μνήμη και την συγκέντρωση.

 Αυτό είναι ένα ακόμη μεγάλο παράδειγμα του γιατί τα παιδιά ιδιαίτερα εκείνα με μαθησιακές δυσκολίες θα πρέπει να συμμετέχουν στα μουσικά προγράμματα του σχολείου ή  να παίζουν ένα μουσικό όργανο. Όταν τα παιδιά μελετούν μουσική τα μοντέλα μέσα στο μυαλό αλλάζουν. Αυτό έχει μία επιρροή στο πως η διαδικασία μάθησης αναπτύσσεται τα πρώτα χρόνια ζωής. Η μουσική εμπλέκει μία έβδομη μένει σειρά μοντέλων η οποία με τη σειρά της οδηγεί στη βελτίωση των ικανοτήτων για προσαρμογή στον χώρο. Τα μαθήματα μουσικής και ικανότητες για προσαρμογή στον χώρο προπονούν τα ίδια εγκεφαλικά κυκλώματα.

Γιατί οι Χωρικές Ικανότητες είναι Σημαντικές;

Η χωροχρονική λογική είναι η νοητική ικανότητα για να δούμε ένα πολυδιάστατο μοντέλο και να καταλάβουμε πως κάθε μέρος ή κομμάτι ταιριάζει με έναν λογικό τρόπο. Αυτό το είδος λογικής χρησιμοποιείται σε υψηλότερα επίπεδα μαθηματικών και επιστήμης και είναι το κλειδί για θέματα που εμπλέκουν τις αναλογίες, τα ποσοστά και προχωρημένες ιδέες στη φυσική.

Τα παιδιά που παρουσιάζουν δυσλεξία έχουν βοηθηθεί και έχουν βελτιώσει πολλές δυσκολίες μέσω της μουσικής. Οι δυσκολίες στη γραφή και την ανάγνωση σχετίζονται με την δυσλεξία και βασίζονται σε ελλείμματα στις κινητικές και γνωστικές διαδικασίες οι οποίες σχετίζονται με διαταραχές στην χρονική επεξεργασία. Επειδή η εκπαίδευση στη μουσική απαιτεί ακριβείς χρονικές ικανότητες, μπορεί να βελτιώσει τη λειτουργία της χρονικής επεξεργασίας. Κάποια τέτοιου είδους παρέμβαση δείχνει ενθαρρυντικά αποτελέσματα.

Η Μουσική Βοηθάει

Από αναπτυγμένες ικανότητες μαθηματικών μέχρι την συγκέντρωση και την υψηλότερη λογική, η μουσική μπορεί να βοηθήσει σημαντικά σε πολλές περιοχές όταν πρόκειται για την εκπαίδευση του παιδιού σας. Τα περισσότερα παιδιά παρασύρονται από τον ρυθμό και τον ήχο το οποίο κάνει ευκολότερη την ενσωμάτωση της μουσικής στην καθημερινή ζωή τους.

Πηγή : ilslearningcorner.com

Μαθησιακές Δυσκολίες

Στα Λογομαγικά ασχολούμαστε με παιδιά που αντιμετωπίζουν Μαθησιακές Δυσκολίες. Καλέστε μας στο 2410 533 049 για να κλείσετε το ραντεβού σας με τη γραμματεία.


Άφησε ένα σχόλιο

Το email σας δεν θα δημοσιευτεί. Yποχρεωτικά πεδία επισημαίνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.


Skip to content