2542110.jpg

Το Τρίγωνο της Μάθησης: Χωρίς το Αιθουσαίο, το Οπτικό και το Ακουστικό Σύστημα να Συνεργάζονται, η Μάθηση Αποτυγχάνει

4 Φεβρουαρίου 20201

Αυτό το άρθρο παρέχει βοηθητικές πληροφορίες σχετικά με το Τρίγωνο της Εκμάθησης και πώς αυτό προωθεί την ικανότητα μάθησης. Κατά την ανάπτυξη του παιδιού εμπλέκεται το αιθουσαίο του σύστημα και η θέση του σώματός του σε σχέση με την βαρύτητα γύρω του.

Ας προσποιηθούμε για μια στιγμή πώς εκπαιδευόμαστε για να γίνουμε αστροναύτες. Χωρίς τη σωστή εκπαίδευση ώστε να βοηθήσουμε το σώμα μας να προσαρμοστεί στην ελεύθερη πτώση, για το πώς είναι χωρίς βαρύτητα, το σώμα μας δεν θα είναι ικανό να λειτουργήσει και μπορεί να αποπροσανατολιστεί. Το ίδιο συμβαίνει με το μωρό όταν είναι  στην κοιλιά της μαμάς. Μέχρι να ξεκινήσουν το μπουσούλημα, το περπάτημα, το άγγιγμα και το άρπαγμα δεν εξαρτώνται από το αιθουσαίο τους σύστημα.

Χωρίς αυτά τα σημαντικά αναπτυξιακά ορόσημα, το αιθουσαίο σύστημα του παιδιού γίνεται αδύναμο και μπορεί να προκληθεί μία αποσύνδεση του εγκεφάλου για μελλοντική μάθηση. Mελέτες έχουν δείξει ότι τα παιδιά που αναπτύσσουν τις κινητικές τους ικανότητες και ενεργοποιούν το αιθουσαίο σύστημα με την κίνηση προχώρησαν περαιτέρω στη γνωστική ανάπτυξη έναντι των συνομηλίκων τους. Eάν το αιθουσαίο σύστημα του παιδιού είναι υποανάπτυκτο μπορεί να αρχίσετε να παρατηρείτε θέματα προσοχής, διαταραχές μάθησης, συναισθηματικές δυσκολίες και διαταραχές λόγου.

 Αυτό που είναι πιο σημαντικό είναι ότι το αιθουσαίο σύστημα δεν μπορεί να λειτουργήσει μόνο του. Πρέπει να συνεργαστεί με το οπτικό και το ακουστικό σύστημα του παιδιού δημιουργώντας ένα τρίγωνο μάθηση για να  βοηθήσει να καταλάβουν τη σχέση ανάμεσα στις εικόνες, τους ήχους, τα αντικείμενα και τους ανθρώπους. Επειδή το αιθουσαίο σύστημα είναι το εσωτερικό μας GPS αυτό δένει όλες τις αισθήσεις μας μαζί (όραση, οσμή, ακοή, αφή). Κάθε στοιχείο του Τριγώνου αναφέρεται σε όλες τις απόψεις της αναπτυξιακής μάθησης των παιδιών μέσα στην αίθουσα.

Κινητικές ικανότητες- ανάπτυξη του αιθουσαίου συστήματος

  Το αιθουσαίο σύστημα του παιδιού είναι μία ενεργοποίηση του κινητικού συστήματος πού ευδοκιμεί  στην εμπλοκή του σώματος σε δραστηριότητες που χτίζουν νευρολογικές συνδέσεις στον εγκέφαλο  για μάθηση (να πέφτει, να σκαρφαλώνει, να ταλαντεύεται, να πηδάει). Το να αναπτύσσονται οι κινητικές ικανότητες του παιδιού συνθέτει τη βάση του Τριγώνου επειδή είναι η πηγή για ανάπτυξη και μάθηση. Αν το σώμα δεν είναι σωστά προετοιμασμένο ή αναπτυγμένο με τις απαραίτητες κινητικές ικανότητες που χρειάζεται για να συνεργαστούν η δεξιά και η αριστερή πλευρές του εγκεφάλου, το παιδί  δεν μπορεί  να αναπτύξει  στις άλλες πλευρές του Τριγώνου  μάθησης.

Όταν το  αιθουσαίο σύστημα του παιδιού δεν λειτουργεί σωστά μπορεί να παρατηρηθούν  καθυστερήσεις στις κινητικές του ικανότητες, στην ισορροπία και στα θέματα συντονισμού, να σκοντάφτει στα έπιπλα, δυσκολία στο περπάτημα ή δυσκολία στο να κάθεται στη θέση του.

Το αιθουσαίο μας σύστημα κάνει τα ακόλουθα:

  • Προσανατολίζει τη θέση της κεφαλής μας σε ένα σταθεροποιημενο με βαρύτητα περιβάλλον
  • Καταγράφει την κίνηση και μας σταθεροποιεί στη θέση
  • Γίνεται κινητική καταγραφή με όλες τις αισθήσεις μας

Οπτικό σύστημα

Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν ξέρουν ή δεν κατανοούν τη σύνδεση ανάμεσα στο αιθουσαίο σύστημα του παιδιού και το οπτικό σύστημα που χρησιμοποιείται για ανάγνωση γράφει και κινητική ανάπτυξη. Το αιθουσαίο συστημα ενεργοποιεί τους μυς της κίνησης, οι οποίοι σταθεροποιούν τα μάτια του παιδιού σε ένα συγκεκριμένο στόχο όταν το κεφάλι και το σώμα του βρίσκονται σε κίνηση. Όταν ο κινητικός έλεγχος του παιδιού δεν λειτουργεί σωστά το παιδί μπορεί να έχει δυσκολία με τις απλές εργασίες όπως το να αντιγράφεις σημειώσεις από τον πίνακα, να δένει τα κορδόνια του και να πιάνει και να κλωτσάει την μπάλα. Επιπλέον το παιδί θα δυσκολεύεται να εντοπίσει τις λέξεις σε μία σελίδα ενώ διαβάζει και μπορεί να γράφει τα γράμματα ανάποδα. Επειδή  η ισορροπία του και ο συντονισμός του δεν λειτουργούν μπορεί να βλέπει τα γράμματα να αναπηδούν, να τρέμουν ή να βλέπει θολά.

Η σύνδεση ανάμεσα στο αιθουσαίο και το οπτικό σύστημα επηρεάζει επίσης την ικανότητα του παιδιού να κινείται στο περιβάλλον του χωρίς να χάνεται,  να αποπροσανατολίζεται ή να χτυπάει. Η ικανότητά του να λύνει προβλήματα μπορεί επίσης να πλήττεται επειδή η προσοχή του και η συγκέντρωση του διακόπτονται από την ανάγκη του για κίνηση.

Το οπτικό μας σύστημα κάνει τα ακόλουθα:

  • Δρα ως σύστημα εγρήγορσης που μας προειδοποιεί για κίνηση στο οπτικό μας πεδίο
  • Ενσωματώνει όλες τις πληροφορίες αισθητικής και κινητικής επεξεργασίας
  • Παρέχει ικανότητες οπτικής αντίληψης για το σχεδιασμό, την οργάνωση και την συμπεριφορά

Ακουστική επεξεργασία

 Το άλλο κομμάτι στο Τρίγωνο μάθησης είναι η ακουστική επεξεργασία. Το ακουστικό και αιθουσαίο σύστημα του παιδιού δουλεύουν μαζί ως ένα σύστημα για να επεξεργάζεται τις δονήσεις του περιβάλλοντος του. Εκείνοι οι ίδιοι κινητικοί μύες που το αιθουσαίο σύστημα υποστηρίζει , ενεργοποιούν τη διαδικασία ακοής του παιδιού που χρησιμοποιείται πιο αποτελεσματικά για την ομιλία, τον λόγο, την επικοινωνία και την έκφραση. Αναφέρεται επίσης στο χρόνο, το ρυθμό και την ακολουθία για καλύτερη ισορροπία, συντονισμό, οπτικό μυϊκό έλεγχο και οπτική αντίληψη. Όταν το παιδί ακούει ήχους, γυρνάει το κεφάλι του και χρησιμοποιεί τα μάτια του για να ανιχνεύσει από πού προέρχονται, ενεργοποιούνται όλα τα μέρη του Τριγώνου αυτού.

Ειδικότερα το ακουστικό σύστημα του ατόμου:

  • Καταγράφει ήχους για να δημιουργηθεί επίγνωση των χωρικών πληροφοριών του περιβάλλοντος.
  • Προειδοποιεί για ήχους που τραβάνε την προσοχή και καθοδηγούν το βλέμμα του ατόμου.
  • Συμπεριλαμβάνει ρυθμικούς ήχους ώστε να οργανώσει και να προάγει την κίνηση.

Το κινητικό και το αιθουσαίο σύστημα του ατόμου υποστηρίζουν επίσης, συμπεριφορικές και συναισθηματικές πλευρές της μάθησης. Αυτός είναι ο λόγος που ορισμένα άτομα με φτωχές κινητικές ικανότητες παλεύουν συγχρόνως με τον συναισθηματικό έλεγχο.

Όλα τα μέρη της τριάδας Αιθουσαί-Ακουστικό-Οπτικό είναι αναγκαία και η επιτυχή τους ολοκλήρωση επηρεάζει όλες της πτυχές της συμπεριφοράς, από το σχεδιασμό, την κατεύθυνση και τον έλεγχο των ενεργειών, ώστε να επιτευχθεί υψηλό επίπεδο ακαδημαϊκής επίδοσης.

Εργαστήρι Λογοθεραπείας Λογομαγικά

Στα Λογομαγικά ασχολούμαστε με διαταραχές παιδιών και ενηλίκων και βοηθάμε να κατανοήσετε το πρόβλημα που αντιμετωπίζετε. Καλέστε μας στο 2410 533 049 για να κλείσετε το ραντεβού σας με τη γραμματεία.

 

Μετάβαση στο περιεχόμενο