xristoygenna-1-rotated.jpg

Χριστούγεννα 2024

18 Δεκεμβρίου 2024

Ο Δεκέμβριος είναι ο γιορτινός μήνας του έτους!!! Όλοι περιμένουμε τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά να περάσουμε κάποιες ξέγνοιαστες στιγμές με τις οικογένειές μας.

Κάποιοι γονείς απολαμβάνουν τις ημέρες αδείας τους με τα παιδιά τους, ίσως οι παππούδες και οι γιαγιάδες φροντίζουν τα εγγόνια τους όμως σίγουρα τα παιδιά ξεκουράζονται από τα μαθήματα τους και έχουν καθημερινά πολύ ελεύθερο χρόνο.

Άραγε τι δημιουργικό μπορούμε να κάνουμε στον ελεύθερο χρόνο με το παιδί μας;

Πριν σκεφτούμε τις εύκολες λύσεις της τηλεόρασης, του κινητού, του υπολογιστή ή του tablet, που πλέον τα παιδιά έχουν άμεση και εύκολη πρόσβαση σε αυτά, ας αναλογιστούμε πόσο ωραία και δημιουργικά μπορούμε να περάσουμε τον ελεύθερο μας χρόνο μαζί με τα παιδιά. Παράλληλα, χωρίς καλά – καλά να το καταλάβουμε, ενισχύουμε πολλούς τομείς της ανάπτυξης του, το παιδί αναπτύσσει ικανότητες και ταυτόχρονα καλύπτει τις συναισθηματικές του ανάγκες.

Η θεραπευτική μας ομάδα, με αγάπη, σεβασμό και φροντίδα προς τα παιδιά και τις οικογένειες, αφουγκράζοντας τις ανάγκες τους, σας προτείνει μία σειρά από παιχνίδια και δραστηριότητες που θα γεμίσουν εποικοδομητικά τον χρόνο σας.

 

Τι είμαι?

Χρησιμοποιούμε κάρτες που απεικονίζουν διάφορα αντικείμενα, ζώα ή επαγγέλματα. Μπορούμε να ορίσουμε από την αρχή τον αριθμό των καρτών που θα χρησιμοποιήσουμε π.χ. 10, ώστε το παιδί που μπορεί να είναι περισσότερο ανυπόμονο να γνωρίζει πότε ολοκληρώνεται η διαδικασία του παιχνιδιού. Αφού αποφασίσουμε με πόσες κάρτες θα παίξουμε, ο κάθε παίκτης με τη σειρά (σειρά μου – σειρά σου) παίρνει μία κάρτα που τη βλέπει μόνο ο ίδιος. Ξεκινάει να περιγράφει την κάρτα χρησιμοποιώντας διάφορα χαρακτηριστικά ή ιδιότητες της «λέξης – στόχο» χωρίς όμως να πει το όνομα του.

Tip 1: αν δεν έχουμε εύκαιρες κάρτες μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε αντικείμενα του χώρου μας… αρκεί να τα σκεφτούμε και να τα περιγράψουμε!!!!

Tip 2: Υπάρχουν και στο εμπόριο αντίστοιχα παιχνίδια όπου τοποθετούνται οι κάρτες στο κεφάλι του κάθε παίχτη.

 

Συνέχισε το…

Σε αυτήν την δραστηριότητα, το μεγαλύτερο σε ηλικία άτομο ( π.χ. ο γονιός) ξεκινά μια συζήτηση περιγράφοντας μια καθημερινή ρουτίνα. Το παιδί απαντά ή συμπληρώνει με τη σειρά του την ακολουθία / συνέχεια και έτσι δημιουργείται ένας διάλογος. Για παράδειγμα…

Γονιός: το πρωί ξυπνάμε και σηκωνόμαστε από το κρεβάτι! Μετά τι κάνουμε; («ερώτηση»)

Παιδί: Πλένουμε τα δόντια μας και ντυνόμαστε.

Γονιός: Ωραία… είμαστε έτοιμοι!!! Και μετά πηγαίνουμε να φάμε… («παύση»)

Παιδί: Πρωινό!

Στο παιχνίδι αυτό μπορούν να ακολουθούνται βήμα-βήμα οποιεσδήποτε καθημερινές συνήθειες.

Tip1: πρώτα κάνουμε ένα «σχόλιο» και μετά κάνουμε την «ερώτηση» με σκοπό να συνεχίσει το παιδί. Οι απανωτές ερωτήσεις μπορεί να κουράσουν. Μπορούμε αντί για «ερώτηση» να χρησιμοποιήσουμε την «παύση» ώστε να μας συμπληρώσει το παιδί. Αν το παιδί δεν απαντήσει στην ερώτηση… απαντάμε εμείς χρησιμοποιώντας τη λέξη «μήπως…?» ώστε να μας απαντήσει «ναι» ή «όχι». Έπειτα συνεχίζουμε το διάλογο με «σχόλιο» και «ερώτηση» ή «παύση».

Tip2: σε αυτό το παιχνίδι το παιδί είναι το «σοφό» που ξέρει πολλά!!!

 

Συνέχισε την ιστορία

Σε αυτό το παιχνίδι ο μεγαλύτερος της παρέας ξεκινάει μια φανταστική ιστορία ξεκινώντας από την πρώτη πρόταση της (π.χ. Μια φορά και έναν καιρό σε ένα δάσος ζούσε ένα μικρό άσπρο λαγουδάκι που το λέγανε Χιονούλη). Έπειτα το παιδί συνεχίζει την ιστορία όπως αυτό επιθυμεί με μία δική του πρόταση και εμείς κολλάμε στην συνέχεια της ιστορίας μία επόμενη πρόταση κ.τ.λ.. Έτσι χρησιμοποιώντας το μοτίβο «σειρά μου – σειρά σου» φτιάχνουμε την δική μας μοναδική ιστορία.

Tip1: παίζεται με πολλούς παίχτες!!! Ο κάθε παίχτης μπορεί να προσθέτει με τη σειρά του ό,τι θέλει αρκεί να υπάρχει μία σχετική συνοχή (αναλόγως βέβαια με την ηλικία των παικτών)

Tip2: δεν διορθώνουμε!!!! Στόχος μας δεν είναι να εκπαιδεύσουμε αλλά να αλληλοεπιδράσουμε.

 

Παρουσίασε το

Μαζί με το παιδί ή τα παιδιά μας κάνουμε μία δραστηριότητα μέσα στο σπίτι και την περιγράφουμε βήμα – βήμα, σαν να κάνουμε μία παρουσίαση, ζητώντας σε κάποιες περιπτώσεις και την βοήθεια τους. Για παράδειγμα φτιάχνουμε κέικ ή κουλουράκια (το παιδί μας δίνει τα υλικά), απλώνουμε τα ρούχα (το παιδί μας δίνει τα μανταλάκια), ράβουμε μία κάλτσα ή μία πετσέτα (το παιδί βρίσκει το χρώμα κλωστής που ταιριάζει).

Tip: περιγράφουμε αργά και καθαρά με τη σειρά τις δραστηριότητες και απαντάμε στις πιθανές ερωτήσεις του παιδιού.

 

Που είναι…?

Ορίζουμε το χώρο στον οποίο θα κινηθούμε π.χ. το σαλόνι και το αντικείμενο που θα χρησιμοποιήσουμε π.χ. ένα μπαλάκι. Κρύβουμε το αντικείμενο οπουδήποτε μέσα στο χώρο χωρίς να βλέπει ο συμπαίχτης μας. Μόλις είμαστε έτοιμοι ο συμπαίκτης ανοίγει τα μάτια και ψάχνει μέσα στο χώρο να βρει το αντικείμενο.

Tip: μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τους όρους «κρύο», «ζέστη» για την περίπτωση που απομακρυνόμαστε ή πλησιάζουμε το κρυμμένο αντικείμενο αντίστοιχα.

 

Έλα να παίξουμε μαζί

παίζουμε οποιοδήποτε επιτραπέζιο παιχνίδι (ανάλογα με την ηλικία) που πρέπει α) να περιμένουμε τη σειρά μας β) να έχει κανόνες και γ) να κάνουμε διαχείριση της ήττας.

 

Για μεγαλύτερα παιδιά

Μπορείτε να παίξετε:

Κρεμάλα

Όνομα ζώα φυτά

Τρίλιζα / Σκορ 4

Παιδικά σταυρόλεξα… υπάρχουν στα περίπτερα!!!

Βρες τις διαφορές

Λαβύρινθοι

Χρωμάτισε τις κουκίδες

Ένωσε τις τελείες

Παιχνίδια με λέξεις:

α) Από μία λέξη αλλάζει θέση μία συλλαβή ή χάνεται/σβήνεται μία συλλαβή… ποια λέξη δημιουργείται? Η λέξη που θα δημιουργηθεί μπορεί να είναι “ψεύτικη”… δηλαδή να μην υπάρχει!!!

β) Βρίσκω λέξεις που ξεκινάνε με μία συγκεκριμένη συλλαβή ή που τελειώνουν σε μία συγκεκριμένη συλλαβή

 

Το παιχνίδι είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την ανάπτυξη του παιδιού και πρέπει να έχει κεντρικό ρόλο στη ζωή του. Μέσα από το παιχνίδι αναπτύσσονται οι γνωστικές λειτουργίες, η συναισθηματική ωρίμανση και οι κοινωνικές δεξιότητες. Με λίγα λόγια το παιχνίδι για τα παιδιά είναι ανάγκη όπως ένα δέντρο χρειάζεται νερό για να αναπτυχθεί και να ανθίσει…

 

“Λαβύρινθοι” παραδείγματα

 

“Χρωμάτισε τις κουκίδες” παραδείγματα

 

“‘Ενωσε τις τελείες” παραδείγματα

Μετάβαση στο περιεχόμενο